Pla d'estudis

Es tracta d'una carrera amb títol homologat i terminal després d'un primer cicle de tres anys, o sigui d'una diplomatura.

Els estudis inclouen un ventall d'assignatures que cerquen la complementarietat per tal d'aconseguir la formació de professionals capaços d'educar globalment i de desenvolupar-se amb autonomia en cada una de les disciplines que componen els ensenyaments primaris. Així doncs, podem diferenciar tres grans blocs en la tipologia d'assignatures més usuals d'aquests estudis:

a) Les assignatures que corresponen a la formació psicopedagògica general per al/a la mestre/a.

b) Les assignatures que corresponen a la formació de les didàctiques específiques de cadascuna de les disciplines que conformen els ensenyaments primaris.

c) Les assignatures que corresponen a l'ampliació de la formació científica i cultural dels mateixos estudiants de mestre/a.

Sovint moltes assignatures reuneixen característiques d'aquests tres àmbits.Els continguts bàsics de les matèries d'estudi són els següents: didàctica general; organització del centre escolar; sociologia de l'educació; psicologia de l'educació i del desenvolupament; bases psicopedagògiques de l'educació especial; ciències de la naturalesa i la seva didàctica; ciències socials i la seva didàctica; matemàtiques i la seva didàctica; llengua i literatura i la seva didàctica; educació artística i la seva didàctica; idioma estranger i la seva didàctica; educació física i la seva didàctica.

Totes aquestes matèries esmentades són troncals, és a dir, comunes a tots els plans d'estudis de les universitats catalanes i espanyoles. Les diferents universitats imparteixen també assignatures obligatòries, pròpies de cada centre, i un ventall d'assignatures optatives i assignatures de lliure elecció que serveixen perquè els estudiants puguin completar el seu perfil acadèmic.

A més, els estudis contemplen una important càrrega creditícia desenvolupada en forma de pràctiques. El Pràcticum es desenvolupa al llarg de la carrera, especialment durant els dos darrers anys, quan l'estudiant/a ja ha cursat la majoria de continguts bàsics de pedagogia, didàctica i psicologia. El Pràcticum dóna el caràcter professionalitzador als estudis i posa en contacte directe l'estudiant/a amb la realitat. Els períodes de pràctiques són guiats i tutoritzats des del professorat de la facultat conjuntament amb els/les professionals mestres de les escoles i/o serveis educatius. Són períodes idonis per aprendre realment la professió, per actuar com a mestre/a amb el suport constant de professionals amb experiència i per reflexionar sobre la pròpia pràctica. Possiblement, en cap més moment de la vida professional del/de la mestre/a es rep el suport per a la feina ben feta com en aquests períodes.
Matèries troncals

1r cicle

MatèriesCrèdits
Bases psicopedagògiques de l'educació especial8
Ciències de la naturalesa i la seva didàctica8
Ciències socials i la seva didàctica8
Didàctica general8
Educació artística i la seva didàctica4
Educació física i la seva didàctica4
Idioma estranger i la seva didàctica4
Llengua i literatura i la seva didàctica12
Matemàtiques i la seva didàctica8
Noves tecnologies aplicades a l'educació4
Organització del centre escolar4
Practicum32
Psicologia de l'educació i del desenvolupament en edat escolar8
Sociologia de l'educació4
Teories i institucions contemporànies d'educació4
És recomanable l'estudi aprofundit d'un o més idiomes estrangers, tant pel seu interès per a possibles estades a l'estranger, durant els estudis, com per a possibles destinacions professionals futures.

A més, són recomanables totes aquelles activitats que posen en contacte l'estudiant amb els infants d'entre sis i dotze anys o bé amb adults que necessiten completar els seus estudis primaris. Per exemple, són interessants les activitats relacionades amb el lleured'infants i joves, a través dels estudis de monitor/a i director/a del lleure i la participació activa en associacions i grups que tenen cura de l'oci i el lleure, dins el camp de l'educació no formal. Pel que fa a la relació amb adults, són interessants les activitats en grups, associacions, ONGs que tenen cura de la millora de les condicions de vida, acolliment i formació de persones acabades d'arribar al nostre país.

També és recomanable completar la formació amb una permanent actualització en l'ús de la informàtica, així com en aconseguir uns coneixements mínims de filmació i edició de vídeo, ja que són potencialment utilitzables en la tasca del/de la mestre/a.

També són recomanables totes les activitats que desenvolupin la formació i la sensibilitat artística de l'estudiant/a: dibuix, pintura, ceràmica, música i dansa, ja que totes elles seran treballades en l'activitat professional, en els estudis primaris.

Igualment, qualsevol activitat esportiva és recomanable per a l'estudiant/a, tant per la seva pròpia salut física i mental, com per al treball dels valors positius inherents als diferents esports (superació personal, treball d'equip, companyonia, solidaritat...).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada